Pages

Saturday 15 November 2014

Kepentingan Karbohidrat


Kepentingan kompleks karbohidrat dalam Diet anda

Kepentingan karbohidrat dan diet adalah sebahagian yang sangat penting dalam kehidupan setiap insan. Tidak kira berapa banyak anda bersenam, jika anda tidak mengikuti pelan diet yang sihat, kecergasan keseluruhan anda tidak akan berkesan. Untuk dapatkan fit dan kekal sihat, diet dan senaman pergi tangan dalam tangan.

Tetapi, apabila anda menyebut perkataan “diet”, menyelesaikan kekeliruan. Dengan begitu banyak pelan diet fad Diet menjadi popular, orang akan sering keliru tentang apa yang perlu makan dan apa yang tidak perlu mengambildiet untuk kekal sihat dan menyediakan pemakanan yang perlu. Manakala sesetengah Diet memaklumkan pengurangan lemak dan karbohidrat, lain-lain mencadangkan hanya pengurangan lemak.

-Pelbagai jenis cadangan sering membawa kepada kekeliruan yang tidak wajar dan orang yang secara umumnya keliru dengan apa yang perlu makan dan apa yang tidak makan. Manakala beberapa pelan diet mengesyorkan pengambilan karbohidrat yang lebih rendah, soalan yang dibangkitkan sama ada atau tidak ini akan mempunyai sebarang kesan terhadap pengurangan berat badan dan pengawalseliaan berat.


Karbohidrat adalah sangat penting bagi memenuhi keperluan tenaga badan. Hal ini menjadi lebih penting jika orang itu sedang menjalankan senaman. Dengan senaman yang konsisten, keperluan tenaga badan naik. Jika pengambilan karbohidrat yang berkurangan, terdapat keraguan bahawa sesetengah orang mungkin melihat beberapa pengurangan awal penurunan berat badan, tetapi ini tidak kekal dalam jangka masa panjang. Dietrendah karbohidrat yang akan secara beransur-ansur membawa kepada pertambahan lesu dan akan menyebabkan peningkatan berat badan secara beransur-ansur selepas berat awal. Sering berat awal ini sebenarnya hanya pengurangan cecair dari sel-sel, dan berat air. Kehilangan cecair ini tidak sentiasa sihat.

Jadi, Apakah peranan karbohidrat perlu dalam pelan diet setiap orang?

Walaupun jumlah sebenar karbohidrat yang disyorkan adalah berbeza dari seorang ke seorang, jumlah kalori harian daripada pengambilan karbohidrat harus dalam julat sebanyak 45% hingga 60% di suatu hari tertentu.

Tetapi, sebelum kita sibuk untuk Stor dan stok sehingga pada makanan yang mengandungi karbohidrat, kita terlebih dahulu perlu belajar beberapa perkara tentang karbohidrat, kerana tidak semua karbohidrat berfaedah dan sihat.

Karbohidrat adalah bentuk yang berbeza dari gula itu akan ditukarkan kepada glukosa dalam badan, yang membekalkan tenaga kepada sel-sel individu. Setiap sel memerlukan jumlah yang diperlukan karbohidrat untuk memberi tenaga yang diperlukan untuk berfungsi. Sekiranya pengambilan karbohidrat melebihi had yang diperlukan, kemudian glukosa tambahan dan kemudiannya ditukarkan menjadi glycogen untuk kegunaan masa depan atau ia akan disimpan sebagai lemak.

Apakah bentuk-bentuk yang berbeza daripada karbohidrat dan antara bentuk ini yang harus diambil bagi mempromosi kesihatan dan meningkatkan penurunan berat badan?

Terdapat dua jenis karbohidrat: karbohidrat kompleks dan karbohidrat ringkas. Lain klasifikasi karbohidrat ditapis dan unrefined.

Karbohidrat kompleks adalah karbohidrat yang terdiri daripada rentetan gula ringkas dalam satu rangkaian. Tindakan enzim penghadaman adalah lebih perlahan pada jenis karbohidrat ini kerana mereka perlu dipecahkan kepada karbohidrat ringkas untuk penyerapan di dalam badan. Penghadaman ini lambat memberi bekalan tenaga yang perlahan dan berterusan untuk memenuhi keperluan sel-sel individu tanpa mendapat disimpan sebagai glycogen atau lemak.


Karbohidrat ringkas adalah terdiri daripada unit-unit yang mudah gula dan mereka dapat dihadam dengan lebih cepat. Ini meningkatkan kemungkinan bahawa orang-orang “karbohidrat ringkas” akan mendapatkan disimpan sebagai lemak. Walau bagaimanapun, beberapa buah-buahan mengandungi gula ringkas, tetapi kehadiran serat buah-buahan mengurangkan kadar penghadaman, sekali gus menghalang penukaran kepada lemak. Sebagai peraturan am, mengambil buah-buahan anda pada waktu pagi dan awal petang sebagai cara tambahan untuk menghalang simpanan lemak, kerana anda lebih cenderung untuk membakar gula ringkas sepanjang hari.

Jadi yang jenis karbohidrat perlu diambil pada kadar yang tetap dan jenis yang perlu dielakkan?

Ia adalah penting untuk menambah jumlah karbohidrat kompleks yang semulajadi dan menghadkan pengambilan karbohidrat ringkas dalam diet. Karbohidrat kompleks dapat dihadam perlahan-lahan, mereka memberi tenaga yang diperlukan, dan akan sumber pemakanan yang baik. Karbohidrat yang mudah, sebaliknya, mempunyai sebarang nilai pemakanan dan mempunyai risiko tinggi ditukar menjadi lemak. Mudah karbohidrat perlu dielakkan di semua kos. Hanya jenis gula ringkas yang boleh dimasukkan dalam diet adalah gula ringkas semulajadi yang terkandung dalam buah-buahan.

Ia juga adalah yang terbaik untuk mengelakkan sebarang bentuk makanan sangat diproses atau makanan yang ditapis dalam diet dan memilih makanan semula jadi sebaliknya. Sebagai contoh, anda perlu Elakkan minum jus buah-buahan dan makan buah-buahan segar sebaliknya; Elakkan makanan dalam tin dan memilih makanan yang dimasak sebaliknya, dan sebagainya.

Kebanyakan orang benci menyelidik pilihan makanan yang sihat. Bagi orang-orang, memeriksa label makanan adalah cara lain untuk menyemak untuk makanan yang sihat, berbanding yang tidak begitu sihat. Cara yang mudah dan berkesan adalah untuk melihat secara langsung jumlah lemak dan jumlah kalori pada label makanan. Sebagai contoh, jika item yang menyediakan lebih daripada 15g lemak setiap 100 kalori, ia adalah terbaik untuk mengelakkan item makanan itu atau sekurang-kurangnya mengehadkan jumlah makanan itu dalam diet anda. Di samping itu, jika label makanan menunjukkan kewujudan bahan-bahan seperti sukrosa, gula, Sirap jagung, atau fruktosa, ia bermakna bahawa ia mempunyai karbohidrat ringkas dalam item makanan. Jika barang-barang ini disenaraikan pertama dalam senarai bahan-bahan daripada ramuan itu dianggap satu ramuan “utama” dan adalah lebih baik dielakkan sepenuhnya.

Beberapa contoh daripada sumber karbohidrat kompleks yang baik termasuk keledek, sayuran berakar, roti seluruh bran, bijirin gandum, jagung, muesli, kacang pis, kacang, oat, dan sebagainya. Contoh makanan yang mengandungi karbohidrat ringkas termasuk gula, madu, minuman ringan, coklat, roti putih, jem buah-buahan dalam tin, jeruk, dan sebagainya.

Minuman yang popular dalam kalangan remaja dan belia

Seperti yang kita lihat, karbohidrat adalah sangat penting dalam diet setiap orang. Walaupun jumlah karbohidrat yang masih perlu dikawal selia. Terlalu banyak makanan yang sihat masih boleh menyebabkan pertambahan berat badan. Ia adalah penting untuk menentukan perbezaan dalam sumber-sumber baik karbohidrat, bertentangan dengan sumber-sumber karbohidrat yang buruk. Karbohidrat kompleks menyediakan bahan api untuk badan, dan tenaga yang diperlukan untuk senaman yang keras dan untuk menurunkan berat badan. Karbohidrat ringkas akan mengakibatkan lemak yang disimpan dan akan memberi kesan negatif pada matlamat penurunan berat badananda.


Tags: jenis karbohidrat kompleks, kepentingan karbohidrat dalam diet manusia, karbohidrat perlu com, kepentingan karbohidrat dalam badan, gula kompleks dalam makanan, sihat atau tidak diet carbohidrat, kepentingan lemak,karbohidrat kompleks, kepentingan diet rendah kalori, kepentingan karbohidrat pada manusia, kepentingan karbohidrat, makan kompleks ketika diet, karbohidrat kompleks untuk diet, kepentingan kabohidrat, karbohidrat penting untuk badan, kepentingan karbohidrat dalam diet, karbohidrat ringkas, kepentingan carbohidrat, jumlah kabohidrat dalam makanan seharian, pentingnya buah epal pada manusia

No comments:

Post a Comment